Män och kris- andropaus och livskris 50års kris

Ja min man sa samma dag att han älskade mig.
Puss å kram som vanligt både på morgonen och efter jobbet. Sen tog det bara en halvtimme så var mitt liv ett stort svårt hål.
Efter 18 år (7 år som gifta) ett härligt kärleksliv fram till den hemska dagen för en vecka sedan.
Hur kan det bara vända?
Jag känner mig så lurad. Den människa som jag litade på och kände mig så trygg med vänder mig ryggen helt.
Han tar mitt liv med sig. Jag står helt tom kvar.

Hur har du gått vidare? Å försöker du få tillbaka honom? Få honom att inse att han möjligtvis gör ett misstag? Det är det jag försöker få min man till nu- att ta det lugnt, inte göra något förhastat. Han vill inte se att han är i en slags kris men efter nu 2 månader av prat o åter prat tror jag han börjar förstå att det kanske inte är så enkelt att bara smita ut bakvägen … man måste kämpa lite.

Det brinner i mitt huvud !!! Jag tänker o tänker o tänker så jag blir galen. Min man tycker han gett mig EB bra förklaring- rätt stolpigt - tänker att det äe nog manligt att inte kunna “klä” känslorna bättre än så- eller så är det bara så simpelt som han ser det. Jag tror mig har kommit på vad det är som har hänt … för alla de kanske 10 personer som vet om vad som hänt säjer samma sak : “det måste ha hänt något”. Vi hsr haft en tuff januari till juni… mannen bor på annan ort pga arbete - vår son har varit jobbig, vi ska ta över svärfars gård men inget dår ändras på o jag har varit mycket drivande … min man har rest o 2 ggr med samma kvinnliga kollega. De har ätit middag tillsammans o hon är såklart yngre, vacker glad … tror hon är upptagen men ändå… tror inte heller det hänt något men plötsligt har han kanske fått uppmärksamhet (inte mer än så) känt att "shit mitt halva liv har gått - så här kan jag ha det… äta middag med nya kvinnor leva lite … jag äe ung ännu… dags att dra mig ur nu när barn är stora frun är långt borta o hon o jag har det ju inte bra längre om jag tänker efter ordentligt… "fram med negativa tankar… o så tjoff blir det en sanning. Jag är övertygad om att man kan styra sina tankar väldigt väldigt mycket… o det är det jag vill få min man att förstå …och se lite framåt… för man ska inte bara ge upp tycker jsg när man levt länge tillsammans… visst finns skillnad om du är 30 eller 40 år men är man 50 fyllda då ska man vara försiktig… vad tänker ni andra?

1 gillning

Nja det vet jag inte…jag är 41 och fick 17 år med mitt X. Skillnaden kanske är att våra barn är mycket mindre. Jag tycker nästan tvärt om - man kan vänta med skilsmässan tills de är självgående och startat egna liv dvs när man är runt 50 år. Tycker man tar på sig ett ansvar när man väljer att skaffa barn - att se dem ut i vuxenlivet. Sen tror jag inte det blir så dramatiskt då när det är äldre. Om man nu ska skilja sig vilket jag inte är en förespråkare för (men det är en annan och längre diskussion).

2 gillningar

Jag tror inte att alla kan hamna i en ålderskris utan det kräver en viss personlighet. Dels tror jag att dessa personer inte levde fullt ut när de var unga, dels tror jag att de flesta tillhör de som är konflikträdda och väljer att fly i stället för att konfrotera jobbiga känslor och tankar. De har inte styrkan att stå pall när livet inte flyter på. Ofta har just dessa personligheter en partner som är drivande. Mitt i livet korsas deras väg av något lockande som de upplever okomplicerat och enkelt i jämförelse med det som finns hemma/på jobbet osv. Vissa nöjer sig med att sälja huset och flytta in till stan, vissa byter jobb, vissa skaffar en ny kvinna/man och en del rusar ifrån sig själv och genomför alltihop med en respektive och barn som inte förstår vad som hände.

9 gillningar

Håller med mitt ex har aldrig tagit ansvar varken för barn,ekonomi eller något.Men nu när jag skulle behöva stöttning så väljer han den "lätta " vägen och skaffar sig en ung frisk tjej .

Låter klokt!

Mitt ex började närma sig 40, var aktiv i en idrottsklubb där de flesta “kvinnorna” var 18 år till kanske 23 år. Han jämförde dem med mig :open_mouth: Alltså jag jämfördes med personer som gick på gymnasiet/högskola eller precis börjat jobba, flera bodde fortfarande hemma hos sina föräldrar… Det kanske inte är så underligt att de är pigga, glada med massor av energi…
Att jag skötte den mesta av markservice reflekterade han inte över… eller att han, som sa att jag var i en depression och tjatade på att jag skulle söka hjälp, lämnade över markservicen till mig…
Mitt svar är att det kan hända när som, men orsaken är nog att man inte har verktygen för att hantera det liv/vardag man lever i, och är man en fegis(konflikträdd) behövs det en språngbräda (annan kvinna).

2 gillningar

Johan… jag tror det är mycket enklare för barnen om man skiljer sig när de är små. Att skiljas när barnen är “stora” nog är värre och det har jag hört från andra unga barn också… som om man varit ihop för detas skull- hur skuldbelagt är inte det? Näe… man håller ihop i vått o torrt✋️!!

2 gillningar

jag skrev inte stora nog utan när de flyttat hemifrån och startat eget

1 gillning

Jag håller med dej @Johan40. Jag tycker också att man tar på dej ett ansvar när man skaffar barn. Och jag tror att många skilsmässor är onödiga och mer speglar någon sorts i-landsproblem där vi alltid tror att vi blir lyckligare någon annan stans, att det finns något bättre runt hörnet. Istället för att uppskatta det man har och jobba med det.

För ärligt, hur ofta blir summan av lyckan högre efter en skilsmässa? Om det inte förekommer fysiskt eller psykiskt våld- då är det en annan femma. Men i “vanliga” skilsmässor där det har blivit slentrian eller man har vuxit ifrån varandra, då tror jag att en väldigt stor andel skulle bli lyckligare av att kämpa och hålla ihop…

5 gillningar

Jag önskar verkligen att det jag lärt mig om mig själv, om relationer allmänhet och min egen relation i synnerhet hade varit en erfarenhet vi båda gjort inom äktenskapet. Hade det då visat sig att lösningen ändå hade varit att separera hade det garanterat sett annorlunda ut än det gör idag. De största förlorarna är barnen.

Mitt ex trodde någonstans att livet skulle bli enklare, tveksamt om han tycker det nu?

3 gillningar

Åååå va skönt att höra att du tänker o tycker som mig… känner mig mindre ensam då❤️

Huvudet på spiken Esther…

Exakt så med mitt ex. Vi har känt varandra i 28 år, bott i hop i 24 och hann vara gifta i nästan 17 år. Mitt ex hade inget ungdomsröj, är konflikträdd (vilket kommit fram extremtydligt nu) och jag har varit drivande i allt nästan.

Helt plötsligt fick han fladder i magen av en kollega som han hängde med på gymmet etc. Hon är gift och har som jag förstått det ingen som helst plan på att inleda något med honom, men helt plötsligt var allt hon stod för det rätta. JAG var en tjock otränad fru (jag har sett likadan ut i af 22 år), jag hade gräslig röst, jag hade fula kläder, jag var för nöjd??, han som är en tvättäkta förortskille som gillar att meka - vill bo i city och är egentligen lägenhetsmänniska. Vi har aldrig grälat, bara tjafsat och har haft så mycket kul ihop och gjort så mycket. Helt pötsligt hade vi ALDRIG haft något gemensamt.

Allt han kokat ihop det sista året har blivit sant för honom. Han träffar våra barn minimalt och begraver sig i sidoprojekt på fritiden.
Jag börjar så sakteliga komma på fötter. Har flyttat till ett eget hus, nästa fredag släpper vi vårt gamla hus till nya ägare och då känns det som att jag inte behöver interagera med honom mer än om det gäller barnen. Han har vid flertalet tillfällen uttryckt saker som: vi kan väl hänga lite??? Eh… nä.

Att han krisar är alla överens om, jag tror att han kör lite trial and error. Plockar bort lite av varje från hans tidigare liv för att se vad som felar. Är inte helt säker på att det var barnen och jag som var problemet - men när han kommer på det så kommer det inte gå att reparera något är jag rädd. Min gulliga gulliga man har varit otroligt elak tyvärr. Det är en sån oerhörd sorg. Min tröst är att INGEN känner igen honom längre, inte ens hans mammma och syster. Den här mannen han blivit skulle jag inte ta i med tång - vilket faktiskt hur sorgligt det än är, gör allt lite lättare.

5 gillningar

Ja, kom på hen med att ljuga ,hen är 47 år ch träffat en ny .
Vi har varit gifta i 23 år.hen cyklar racer och kör som en tok får uppmuntran och beröm av cykelkompisar. Uppblåst egotrippad vill skiljas
Lämna fru o två barn för vadå…

Precis vad som hände mig. Vågade inte avsluta uran att ha hittat en ny och bli påkommen .

Precis vad som hänt mig .